Digitalt spelbaserat läromedel ska höja matematikkunskaper

Av på 21 juni, 2018

Ett nytt spelbaserat läromedel med verklighetsbaserade problem och 3D-modeller ska hjälpa till att öka engagemanget och motivationen för matematik i skolan. Startup-bolaget Visedu, som drivs av studenter från Linköpings universitet, får nu stöd av Visual Sweden för fortsatt utveckling. Till hösten släpps en alfa-version av läromedlet.

Visedu började sin idéresa hos Linköpings universitets innovationskontor, LiU Innovation, hösten 2017 där de ingick i programmet LiU Impact Factory, som ger studenter stöd för att göra verklighet av sina innovativa och hållbara idéer. Under ett sex månader långt specialanpassat program har de utvecklat sin idé, Mathetopia.

Intresset för Visedu och deras smarta tillämpning av 3D-visualisering i matematikläromedel har varit stort. Redan har ett 20-tal skolor har skrivit upp sig för att testa en alfaversion av Mathetopia till hösten. Nu får de även stöd av Visual Sweden.

– Att stimulera lärande är en central tillämpning av visualisering. Dessutom ser vi inom visualiseringsområdet och angränsande områden ett stort behov av arbetskraft framöver, där roligare matematikundervisning kan vara nyckeln till ökat intresse för utbildningsinriktningar som kan leda vidare till den typen av jobb, säger Anders Carlsson, processledare vid Visual Sweden.

Det långsiktiga målet är fler elever med gymnasiebehörighet. Genom Mathetopia ska matematiken upplevas meningsfull och rolig och samtidigt utmana varje elev på rätt nivå.

– Att inte förstå matematikens syfte är en viktig orsak till det låga intresset för matematik generellt. Det är superkul att få stöd för vårt angreppssätt till problemet. Visualisering spelar en viktig roll i vår lösning, säger Herman Eklund, vd och grundare för Visedu AB.

Regionalt
Örebronyheter

Du måste logga in för att lämna kommentarer Logga in