Öppet brev till samtliga Partiledare i Sveriges Riksdag

By on 21 augusti, 2019

Sveriges största Facebook grupp, Bensinupproret 2.0, går ut med ett öppet brev till regeringen. De har tillsammans med sin förening, Föreningen Uppror med säte i Örebro, ställt direkta frågor till samtliga partiledare där de kräver ett ställningstagande. Inför sin massdemonstration som de skall ha i Stockholm den 20 September , tillsammans med flera andra stora grupper från Facebook, så är det många som vill ha svar!

Vi är idag 640.000 personer som står bakom kravet på sänkta bränsleskatter bara på Facebook. Totalt sett är vi betydligt flera då många inte har denna sociala plattform på internet.

Vi har vid flera tillfällen sträckt ut oss till regeringen och hittills inte fått någon respons för våra krav och helst vill man tydligen undvika oss helt. De förstår nog allvaret i opinionen men har svårt att möta oss då vi representerar en enorm opinion.

Vi har idag en bevisad överbeskattning på ca 30% och vi är dessutom kraftigt straffbeskattade när det handlar om koldioxidskatten.

Detta är framtaget av nationalekonomer och i en studie som EU beställde i slutet av Maj i år.

Det anges idag vara ca en krona per kilo CO2 (se sid 65-66 i Handbook). Idag är koldioxid priset totalt 2,84 kr/kg för bensin i Sverige (koldioxidskatt+energiskatt). Om skatten skulle sänkas till en nivå som EU-kommissionen menar är vetenskapligt motiverad utifrån miljömålen skulle bensinpriset i Sverige bli ca 12 kr.

Regionalt