Efter Lolebro-succen- kan samverkan bli en modell för fler?

By on 2 mars, 2026
Kulturbistrons mat förlänger kulturupplevelsen.

Foto: Kristina Delin

När standup-satsningen Lolebro fyllde salongen i Kulturkvarteret märktes effekten även i Kulturbistron. Nu väcks frågan om strategisk samverkan mellan arrangörer och restaurang kan bli ett koncept för fler aktörer i huset.

Vid premiären stod tio komiker på scen- väletablerade och nybörjare. Redan innan ridån gick upp hade evenemanget väckt stort intresse, och när det blev känt att den väletablerade komikern, Al Pitcher skulle gästa ökade förväntningarna ytterligare. När ridån gick upp var salongen helt fullsatt.

Folk vill kombinera kulturupplevelser med middag. 

Trycket märktes även hos oss, säger Marthin Persson, som driver Kulturbistron.

Inför premiären fick restaurangen tidigt besked om gästframträdandet, vilket gav möjlighet att planera bemanning och inköp. Samarbetet med Henrik Källman, arrangören bakom Lolebro, sträcker sig flera år tillbaka.

—Vi har jobbat tillsammans länge och vet hur vi kan samverka.

Sedan 2021 har Kulturbistron ansvarat för maten vid större arrangemang i byggnaden. Konceptet bygger på att laga från grunden med lokala råvaror – men i takt med att evenemangen växer blir också kopplingen mellan scen och servering allt tydligare.

Nu pågår en utvärdering av vårens open mic-kvällar och fler föreställningar kan bli aktuella.

Vi ska summera när omgången är klar, men det finns absolut potential, säger Marthin.

Om satsningarna fortsätter kan samarbetet mellan arrangörer och restaurang bli en modell för fler aktörer i Kulturhuset- och bidra till att stärka stadens kulturutbud och restauranglivet i byggnaden.

Kristina Delin, Kultur | Örebro
Örebronyheter

You must be logged in to post a comment Login