Golfarna som samlat in 439 000 kr till medicinsk forskning

By on 10 maj, 2026
Genrebild

För tionde året i rad anordnas golftävlingen Nyckelhålet – en partävling för damer i Örebro läns Golfförbund och Arboga GK, med insamling till Nyckelfonden. Genom åren har tävlingen inbringat 439 000 kronor till den medicinska forskningen.

— Anmälningsavgiften går oavkortat till Nyckelfonden. Vi vill att pengarna ska göra nytta lokalt. Att Nyckelfondens forskningsstöd inte är diagnosspecifikt tycker vi också är viktigt, säger Ann-Charlott Sundh-Persson, ledamot i Örebro läns Golfförbund.

Kvaltävlingarna spelas i mitten av maj och finalen spelas på Kumla GK den 27 september.

Nyckelfonden är en stiftelse som samlar in och delar ut pengar till medicinsk forskning i Örebro län. Tack vare gåvor och donationer från privatpersoner, organisationer och företag kan Nyckelfonden varje år dela ut 10-15 miljoner kronor till medicinsk forskning.

Forskning som resulterat i nya behandlingsmetoder som räddat liv, minskat lidande och gjort livet så mycket bättre för tusentals människor.

Länet
Örebronyheter

Källa: Nyckelfonden

You must be logged in to post a comment Login