KIF Örebro vann derbyt

By on 22 maj, 2026
Bild: Örebro SK/KIF Örebro

Under fredagskvällen var det dags för derby när Örebro SK Damer tog emot KIF Örebro hemma på Behrn Arena.

Det blev en tung derbykväll för Örebro SK när KIF Örebro besegrade ÖSK med 3–0 inför 1089 åskådare. KIF var det klart bättre laget under stora delar av matchen och utnyttjade samtidigt flera misstag från ÖSK, som hade svårt att skapa tryck offensivt på Behrn Arena.

Matchen började annars med hög intensitet och mycket känslor. Redan efter tolv minuter tvingades KIF till ett tungt avbräck när jättetalangen Emilia Jägestedt Widstrand skadade sig och bars av planen i tårar. Trots det fortsatte gästerna att dominera spelet och sätta hög press mot ett ÖSK som hade stora problem att spela sig ur egen zon.

KIF skapade också matchens första stora chans när Felicia Rubensson snappade upp en felpassning och blev fri med Nadine Allard, men ÖSK målvakten räddade avslutet. Kort därefter tvingades även Allard kliva av skadad och ersattes av debuterande Miranda Bergsten i ÖSK målet.

Efter drygt en halvtimme kom ledningsmålet, ett långt inkast skapade oreda i ÖSK-försvaret och Sofia Parkner fick sista touchen på bollen när Bergsten i den 33 minuten tappade den över mållinjen till 0–1.

ÖSK försökte svara och skapade sitt bästa läge i första halvlek genom Nora Thörngren, men KIF målvakten Wilma Langörgen stod för en stabil räddning. I stället kom 0–2 på stopptid före paus. Demi Pierre nådde högst på en hörna och nickade i den 46 minuten in utökningen efter ett tungt tryck från gästerna.

I den andra halvleken försökte ÖSK flytta fram positionerna, men laget hade svårt att skapa några riktigt heta chanser. KIF fortsatte i stället att hota gång på gång. Bergsten höll kvar hemmalaget i matchen med flera starka räddningar.

Närmare reducering än så kom aldrig ÖSK. I stället avgjordes derbyt definitivt i den 84 minuten, efter en längre press och flera avslut i samma situation styrde Elisabeth Tillenius olyckligt in bollen i eget mål till 0–3.

KIF kunde därefter spela av matchen utan större problem medan ÖSK såg allt mer uppgivet ut. Sara Öjebo hade visserligen ett sent avslut utanför, men hemmalaget lyckades aldrig få till någon riktig forcering.

För ÖSK blev det därmed en tung derbyförlust efter en insats där laget hade svårt att etablera spel och skapade väldigt lite offensivt. KIF visade samtidigt upp ett betydligt mer samspelt lagspel och vann rättvist efter att ha kontrollerat stora delar av matchbilden.

Nästa match spelar Örebro SK Damer på fredag den 29 maj borta mot Gamla Uppsala. För KIF Örebro spelas nästa match på lördag den 30 maj hemma mot Alingsås.


Matchfakta Örebro SK Damer vs KIF Örebro

  • 33 minuten, Mål KIF – 0-1 Sofia Parkner.
  • 45 minuten, Mål KIF – 0-2 Demi Pierre.
  • 84 minuten, Mål KIF – 0-3 Självmål.

Matchen slutade Örebro SK 0 vs KIF Örebro 3.

Karl-Johan Sandberg, Sport | Örebro
Örebronyheter

You must be logged in to post a comment Login