Nästa steg mot en ny cafépaviljong i Stadsparken

By on 13 maj, 2026
Cafépaviljongen i Stadsparken.

Foto: Örebro kommun

Stadsparken ska få en ny cafépaviljong 2027. För att få förslag på kreativ gestaltning genomförde vi en arkitekttävling – och fick in 130 bidrag! Nu vill Örebro kommun visa upp alla kreativa förslag, man välkomnar de är intresserade att se alla bidragen i en utställning.

Utställningen pågår mellan onsdag 20 maj till fredag 22 maj 2026, den kan ses på Drottninggatan 49 för att visa hur den nya cafépaviljongen kan se ut

Den nuvarande cafépaviljongen, glasskiosken, som idag står i Stadsparken, flyttade in i parken under sent 80-tal. Paviljongen har genom åren blivit sliten och uppfyller inte standard enligt dagens mått. För att få förslag på hur en ny cafepaviljong kan se ut, genomförde man under vårvintern en arkitekttävling i samarbete med Sveriges Arkitekter där man fick in hela 130 bidrag!

Tävlingsbidragens utformning

I tävlingsbidragen skulle de tävlande arkitekterna ta fram ett väl gestaltat, kreativt och genomförbart förslag till en ny cafépaviljong med anslutande servering, parkrum och offentlig toalett. Förslaget skulle också visa hur närheten till Å-stråket och Svartån kan utnyttjas bättre, samt öppna upp cafédelen mot resten av parken för att skapa en tilltalande helhet.

Nästa steg

Alla 130 bidragen granskas nu av en jury inom Örebro kommun. Här kikar juryn, i samarbete med Sveriges arkitekter, hur väl varje tävlande genomfört uppdraget. Det vinnande bidraget utses i juni, därefter följer projektering och upphandling.

Byggnationen sker under vintern 2026 och sträcker sig enligt plan fram till våren 2027, under sommaren 2027 förväntas den nya cafépaviljongen stå klar att välkomna nya generationer av fikasugna örebroare.  

Örebro
Örebronyheter

Källa: Örebro kommun

You must be logged in to post a comment Login