Prylar och gemenskap – RetroMania samlade nördar från hela Sverige

By on 2 mars, 2026
Foto: Kristina Delin

När RetroMania fyllde Conventum i lördags samlades nördar från hela Sverige. Mässan handlade inte bara om tv-spel och leksaksprylar, utan lika mycket om tillhörighet kring gemensamma intressen.

Loppisborden var fyllda med allt från Nintendo 8-bitars spelkonsoler och Pokémon-kort till My Little Pony, He-Man-figurer och Star Wars-prylar. Besökarna rörde sig mellan gångarna, klämde på nostalgiföremål och jämförde fynd.

På scenen längst in hölls ett ”Pokémon-battle”, där fyra deltagare tävlade om vem som kunde bygga ihop en byggsats snabbast.

— Alla har sina egna Pokémon-favoriter. En del samlar bara på en viss figur och färg, sade Evelina Kortzon Alfält, säljare på Akiba.

Samtidigt passerade två besökare, utklädda till Super Mario och Pennywise från skräckfilmen Det.

— På RetroMania får alla gå ”as nerdy” som de vill. Nördcommunityn är enorm, sade Evelina.

Det gemensamma intresset förenar besökare och för många har RetroMania blivit en tradition.

Jonas Karlsson från Västerås har besökt mässan varje år.

— Jag kommer hit för gemenskapen och för att träffa likasinnade.

Lite längre bort stod Juho Korhonen, från Swedish Garrison och sålde Star Wars-prylar.

— Star Wars är kulturhistoria.

Forskning visar att gemensamma intressen kan stärka både tillhörighet och välbefinnande. En sammanställning från Folkhälsomyndigheten 2024 pekar på att kulturrelaterade fritidsaktiviteter kan stärka självkänslan och minska känslor av isolering.

RetroMania blir därmed mer än en plats där retroprylar byter händer – det är en mötesplats där alla får vara sig själva.

Kolla in bilderna från RetroMania här….
Foto: Kristina Delin

Kristina Delin, Nöje, Örebro
Örebronyheter

You must be logged in to post a comment Login