Regeringen beslutar om nationell plan – viktigt steg för utvecklingen

By on 13 maj, 2026
Örebro län är en viktig knutpunkt i Mälardalen, utan kapacitetsförstärkningar på Mälarbanan kommer tågtrafiken fortsatt vara känslig för störningar och arbetet med kopplingen mellan Oslo-Stockholm kan riskera att fördröjas.

Genrebild

Regeringen har presenterat nyheter från den Nationella planen för transportinfrastruktur 2026-2037. När hela planen redovisades för Örebro läns del, så var det några satsningar som är positiva för länets utveckling.

Den nationella planen omfattar investeringar i statlig infrastruktur såsom vägar och järnvägar. Totalt handlar det om 1 171 miljarder kronor, som regeringen fördelat över landet i olika infrastruktursatsningar. I samband med den nationella planen fastställdes även de ekonomiska ramarna för länsplanerna, som Region Örebro län ansvarar för.

Det finns även infrastruktursatsningar i planen som berör Örebro län på ett positivt sätt, även om flera av dem inte byggs inom länets gränser.

Det är bland annat objektet Medevi-Brattebro (inklusive Nykyrka) på Riksväg 50 som ligger kvar som eventuell byggstart år 4-6, det vill säga att objektet kan genomföras efter 2030. Detta kommer förbättra framkomlighet för långväga godstransporter, tillgängligheten mellan Östergötland och Örebro län.

Regeringen beslutar också om objektet Karlstad-Kil, och att dubbelspår ska byggas på sträckan. De här är en viktig investering för en bättre järnvägskoppling mellan Oslo och Stockholm, då sträckor på Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade enkelspår och Sveriges mest försenade järnväg får nya förutsättningar till att klara punktligheten.

Länsplanen kompletterar den nationella planen genom att det frigörs resurser för satsningar på det regionala vägnätet, det kan handla om väginvesteringar, kollektivtrafikåtgärder och trafiksäkerhetsinsatser. Statlig medfinansiering för investeringar på kommunalt vägnät kommer även från Länsplanen, totalt handlar det om en summa på 1 489 miljoner kronor.

Satsningar på Mälarbanan saknas i regeringens beslut om nationell plan. Region Örebro län och Örebro kommun hade förhoppningar om att regeringen skulle förstå vikten av att satsa på Mälardalen, något som nu får vänta tills nästa nationella plan, år 2030.

Örebro län är en viktig knutpunkt i Mälardalen, utan kapacitetsförstärkningar på Mälarbanan kommer tågtrafiken fortsatt vara känslig för störningar och arbetet med kopplingen mellan Oslo-Stockholm kan riskera att fördröjas.

— Att ökad kapacitet på Mälarbanan inte prioriteras kommande planperiod är beklagligt för vårt fortsatta arbete med att utveckla regionen. De åtgärder som i Trafikverkets planförslag låg på +10% listan kostar totalt 245 miljoner kronor. Det är en låg summa i dessa sammanhang, att regeringen inte satsar på Mälarbanan är en stor brist, säger Jenny Steen (S), ordförande i regionstyrelsen

— För Örebro län är fungerande infrastruktur avgörande för arbetspendling, näringslivets utveckling och möjligheten att leva och verka i hela länet. Så det här är ett viktigt beslut för Region Örebro län.  Den nationella planen, tillsammans med länsplanen, sätter ramarna för hur vi kan utveckla infrastrukturen och stärka både tillgänglighet och konkurrenskraft i Örebro län, säger Charlotta Englund (C), vice ordförande i regionstyrelsen

— Genom länsplanen har vi möjlighet att prioritera åtgärder som gör konkret skillnad i människors vardag. Även om satsning på Riksväg 50 uteblir denna gång, ser vi väldigt positivt på att Laxå bangård ska byggas och påbörjas inom de närmaste tre åren. Där kommer vi kunna stärka säkerheten för resenärer och kapaciteten, samt robustheten på Västra Stambanan och Värmlandsbanan, säger Behcet Barsom (KD), regionråd.

Örebro/Länet
Örebronyheter

Källa: Region Örebro län

You must be logged in to post a comment Login