Utredning föreslår åldersgräns för sociala medier

By on 3 juni, 2026
Utredningen föreslår att det införs en ny lag som innehåller en åldersgräns för barns tillgång till sociala medier, åldersgränsen föreslås sättas till det år barnet fyller 15 år.

Genrebild

I oktober 2025 gav regeringen en särskild utredare i uppdrag, att analysera möjligheterna att införa en åldersgräns för barns användning av sociala medier. Utredningen föreslår att åldersgränsen för tillgång till sociala medier sätts till det år barnet fyller 15 år.

— Det grepp som sociala medier har om barns tid och verklighet måste brytas. Barn exponeras för skadligt innehåll samtidigt som tid för rörelse, sömn och gemenskap trängs undan. En åldersgräns ger barn och familjer bättre stöd och stärker barns möjligheter till en trygg uppväxt, säger socialminister Jakob Forssmed.

— Sjuka kroppsideal, nätmobbning och rekrytering till gängkriminalitet är bara några av de saker som barn möts av i sociala medier. När vi ser en ökning av psykisk ohälsa bland barn och unga måste vuxenvärlden ta ansvar. Det är rimligt att barn som fortfarande utvecklas ska få göra det utan att exponeras för de digitala plattformarnas beroendeframkallande algoritmer, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.

— Dagens oreglerade nätjättar tar alldeles för lite ansvar. Jag är djupt kritisk till algoritmernas makt över våra barn och unga. De skapar filterbubblor där destruktiva ideal, hat och allt annat än jämställda värderingar tillåts frodas, säger jämställdhetsminister Nina Larsson  

Den digitala miljön och användningen av sociala medier är i dag en självklar del av barns vardag. Enligt Mediemyndighetens rapport, Ungar & medier 2025, är 83 procent av barnen i åldrarna 13 till 16 år dagliga användare av sociala medier. Enligt rapporten använder omkring 35 procent av barnen i åldrarna 9 till 12 år sociala medier dagligen, trots att många sociala medieplattformar i dagsläget har en åldersgräns på 13 år.

Samtidigt visar forskning att barns användning av sociala medier innebär betydande risker. Plattformarnas algoritmstyrda flöden och beroendeframkallande design driver en ökad användning som kan tränga undan sömn, fysisk aktivitet och socialt umgänge, samtidigt som koncentrationsförmågan påverkas negativt. Detta är något barn är särskilt sårbara för, eftersom deras förmåga till impulskontroll, kritiskt tänkande och konsekvenstänk fortfarande är under utveckling.

Användningen av sociala medier kan också innebära att barn exponeras för skadligt och olämpligt innehåll, såsom våld, pornografi, osunda kroppsideal samt antidemokratiska budskap. De riskerar också att utsättas för nätmobbning, trakasserier och kontakter i kriminella eller sexuella syften.

Mot denna bakgrund bedömer utredningen att det finns starka skäl, att införa en åldersgräns för tillgång till sociala medier. Utredningen föreslår att det införs en ny lag som innehåller en åldersgräns för barns tillgång till sociala medier, åldersgränsen föreslås sättas till det år barnet fyller 15 år.

Politik
Örebronyheter

Källa: Socialdepartementet

You must be logged in to post a comment Login