Le Rond Universel öppnar på Örebro konsthall

Av på 26 oktober, 2021

Den 30 oktober slår Örebro konsthall upp dörrarna för den nya utställningen Le Rond Universel. I utställningen utforskar konstnärskap från olika epoker naturens mystik, element och krafter. I samlingsutställningen presenteras verk av bland annat örebroaren Karl-Axel Pehrson.

Konstnärer

Lisa Jeannin f. 72, Rolf Schuurmans f. 72, Sten Eklund, 1942–2009, Katja Pettersson f. 72, Jonas Nobel f. 70, Karl-Axel Pehrson 1921–2005, Bella Rune f. 71, Christine Ödlund f. 63.

Vernissage och konstnärssamtal 30 oktober

Kl. 13: Konsthallschef Kata Wennberg och curator Jun-Hi Wennergren Nordling hälsar välkomna och inviger utställningen.

Kl. 15: Konstnärssamtal med Rolf Schuurmans, Lisa Jeannin, Bella Rune och Jonas Nobel. Samtalet modereras av curator Jun-Hi Wennergren Nordling.

Om utställningen

Utställningen pågår 30 oktober–2 januari på Örebro konsthall.

I Le Rond Universel utforskar konstnärskap från olika epoker naturens mystik, element och krafter. Titeln är lånad från videoverket med samma namn av Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans från 2012 där vi möter en sexårig pojke, förkroppsligad som en lysmask. I dennes intrikata monolog får vi följa en existentiell utläggning om skapelsen, tiden, universum och förhållandet till världsalltet. Utställningen tar sig an ett mikro- och makrokosmosperspektiv på tillvaron och utgör i sig en parallell värld uppbyggd av måleri, skulptur, film och teckning, rumsligt orkestrerat för att ge nya utblickar på vår samtid.

I Sten Eklunds monumentala verk Kullahusets hemlighet följer vi den fiktiva botanikern J.M.G Paléen som 1849 beger sig ut på fotvandring i Sverige och upptäcker ett till synes nyligen övergivet område med obegripliga byggnadsverk, maskiner, växter och miljöer som tycks följa sina egna lagar och krafter. J.M.G Paléen ger sig i kast med att dokumentera, skissa och kartlägga området vilket resulterar i 53 etsningar, ett antal glasmålningar, materialsamlingar och modeller.

I Katja Petterssons Welcome back: Elements har världen som vi känner den gått under och återuppstått. I Petterssons antropocen finns vatten, jord, eld och vatten kvar endast som tuggande maskiner och avbildningar. Datorn är centralen, anden, som styr de andra elementen och ersätter den funktion som förr var religionens. Koldioxid existerar i materialiserad form i ett laboratorium.

Där Pettersson förhåller sig till en jordens tidslinje stannar Jonas Nobels teckningar och skulpturer upp mitt i rörelsen, både bokstavligt och bildligt. I Sokrates giftbägare har bägaren som Sokrates dricker ur strax innan han dör, lyfts ut och blivit ett objekt som förskräckt frågar: Vart är vi på väg? Nobel skapar ögonblicksbilder av gränssnittet liv och död.

I Karl-Axel Pehrsons målningar samexisterar fantasi och verklighet. Hans närgångna måleriska studier av fiktiva växter och djur får namn som Sandstoder till tungvrickande sällsamheter som Xesoittinnia, allt omgivet av ett nordiskt ljus. Det är både bekant och främmande på samma gång.

Ur de osynliga kraftfälten mellan kultur, materia och mänskliga relationer träder Bella Runes skulpturala universum fram. Sammanvävda och burna av sin egen logik materialiserar och utmanar de hjärnan och blicken i hur vi kan utforska tid och rum. De kan liknas vid tredimensionella språkliga konstruktioner som kommunicerar och förkroppsligar det som binder oss samman.

En gammal kruka som tidigare var hem åt en planta i Christine Ödlunds ateljé är skådeplatsen för videoverken Compost I och II. Efter att växten dött fortsatte hon att använda den som kärl för diverse organiskt material och när hon en dag tittade närmare upptäckte hon ett myller av aktivitet. Efter det satte hon upp en kamera för att filma insekternas arbete som pågick där samtidigt som hennes eget, två parallella världar i mikro- och makrokosmos.

Kultur | Örebro
Örebronyheter

Källa: Örebro kommun

Du måste logga in för att lämna kommentarer Logga in