Piktiv vidareutvecklar Valheim

Av på 15 juni, 2022
— Det har varit roligt och inspirerande att först ha fått följa Valheims utveckling från sidlinjen. När vi sedan fick frågan om att få vara med och vidareutveckla deras spel kändes det väldigt stort, säger Jonas Bjering.
Bild från mynewsdesk

Dataspelet Valheim utsågs av ansedda amerikanska tidningen PC Gamer’s till årets spel 2021. Spelet finns sedan februari 2021 som “Early access” på speltjänsten Steam. Under det kommande året ska ska spelet bli tillgängligt för fler, när det lanseras på Microsoft Store, PC Game Pass och Xbox.

Det är it-konsultbolaget Piktiv från Örebro som leder portningen till Microsofts tjänster och gör det möjligt för spelare från de olika distributionsportalerna att spela med varandra.

— Det har varit roligt och inspirerande att först ha fått följa Valheims utveckling från sidlinjen. När vi sedan fick frågan om att få vara med och vidareutveckla deras spel kändes det väldigt stort. Vi förstår förutsättningarna för bolagen som lyckas med att göra en sådan här världshit, det gör att vi har kompetensen att avlasta dem. Vi avlastar så att spelutvecklaren kan fokusera på sin kreativa vision och förbättra spelets funktioner, medan vi bidrar till att göra spelet tillgängligt för fler, säger Jonas Bjering, vd för Piktiv.

Valheim är skapat av det Skövdebaserade bolaget Iron Gate. Spelet släpptes i februari 2021 som “Early Access”, vilket innebär att spelet är tillgängligt i ett utvecklingsstadie och pengarna som man får in från användarna möjliggör att utveckla spelet. Valheim blev direkt en stor succé, dels sett till spelets kvaliteter och dels för att det släpptes under pandemin, när många var isolerade och fick mer tid för gaming. Under den första månaden hade spelet sålts till mer än 5 miljoner användare och var ett av de mest spelade på Steam, en tjänst för att digitalt distribuera datorspel till kunder. 

Under hösten 2022 kommer spelet att släppas på tjänsterna Microsoft Store och PC Game Pass. Under våren 2023 blir det även tillgängligt på Xbox. Piktiv har då gjort det möjligt för spelare från de olika distributionsportalerna att spela med varandra, via en så kallad crossplay-teknik.

— Det är väldigt kul att få tillämpa det vi kan inom nätverksprogrammering på ett spel med så många användare. Det viktigaste i vår bransch är att anställa de vassaste utvecklarna, för att göra det behöver man ha de mest intressanta arbetsuppgifterna, det här uppdraget från Iron Gate betyder mycket för oss, säger Jonas Bjering.

— Det har verkligen varit jättetrevligt att jobba med Piktiv. De är professionella och väldigt duktiga på sin sak, och de är lätta att samarbeta med, säger Richard Svensson, VD för Iron Gate AB.

Piktiv grundades 2009 av Jonas Bjering och är ett konsultbolag som tillhandahåller team, skräddarsydda för olika kunders behov inom system- och spelutveckling, fintech, maskininlärning och growth. De har vuxit från fem anställda 2016 till drygt 40 2022 och finns idag i Örebro och Skövde. Piktiv jobbar med spelmotorerna Unity och Unreal Engine, för PC, mobil och konsol.

Iron Gate är ett bolag inom spelutveckling från Skövde med. Grundarna har tidigare jobbat med spel som Magicka 2, Leviathan: Warships och Titan Quest-serien. Valheim är Iron Gates debutspel. Spelet är en form av utforsknings- och överlevnadsspel, inspirerat av vikingakulturen.

Örebro
Örebronyheter

Källa 

Du måste logga in för att lämna kommentarer Logga in