​Fordonsbranschen rasar mot Ylva Johanssons uttalande i TV-programmet Agenda

By on 22 februari, 2017
Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

I söndagens Agenda på SVT2 konstaterade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson att ”…det kräver inte så långa utbildningar att jobba i industrin, inom äldreomsorgen eller att jobba som fordonsmekaniker”.

Detta har fått bland annat branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening att flyga i taket.

– Att utmåla oss och våra arbeten i fordonsbranschen som enkla, visar hur dåligt insatt arbetsmarknadsministern är, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, upprört.

En allt mer intensiv teknik- och materialutveckling påverkar verkstäder. I dag har vissa bilar och lastbilar upp emot 200 noder/processeror som sköter om alla systemen.

Det finns LIN-nät, MOST-nätverk och CAM-busnät för att kommunicera med alla funktioner i fordonet. Om tre år spås det att 80 procent av alla bilar och lastbilar är uppkopplade. Redan för flera år sedan gjorde Volvo personbilars verkstäder 35 000 programvarunedladdningar i veckan. Branschen spår att det kommer hända mer de kommande fem åren än vad som hänt under de senaste 50 åren.

Vi på SFVF har genomfört tekniklektioner för Allmänna Reklamationsnämndens beredningsjurister, domare, ledamöter, Konsumentverket, Hallå konsument och Konsumentvägledare för att öka förståelsen om fordon. Självklart vill vi erbjuda Ylva Johansson samma lektion för att säkerställa att liknande uttalanden inte ska ske igen, säger Bo Ericsson.

För att ytterligare få upp statusen i branschen, eftersom den är så avancerad, har SFVF startat arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna (www.verkstadsforetagarna.se).

– Allt det här gör vi eftersom vi måste göra mer för att säkerställa en hög kompetens i branschen, säger Bo Ericsson och fortsätter: Att Ylva Johansson nu påstår att fordonsreparationer inte kräver så mycket utbildning känns som ett hån mot oss och alla som utbildar våra medarbetare och kommande medarbetare.

Regionalt