Örebro-spelstudio släpper Internationellt prisade svenska VR-spelet Stilt

By on 8 mars, 2024
Bild: Rekt Games

Den Örebrobaserade spelstudion Rekt Games vann i somras pris för bästa VR-spel för spelet Stilt i den stora internationella speltävlingen “The Game Development World Championship”. Efter att först släppt demoversionen, världslanseras nu den fullskaliga versionen av spelet den 8 mars på de stora plattformarna.

I Stilt möts VR och motorik på ett unikt sätt genom “motion controller”-teknik, att ens armar används som ben för att förflytta sig. Rekt Games är den första svenska spelstudion som lanserar denna typ av spel.

– Stilt är väldigt innovativt och bjuder in till en mycket cool upplevelse. Överlag tycker många att VR är häftigt. Vi vill att spelare ska känna att de kan röra sig fritt och utan begränsningar. De typiska VR-spelen är beroende av teleportering eller att använda knappar och joysticks för att förflytta sig, men detta kan få spelare att känna sig instängda. Att vi nu kombinerar VR-världen med rörelsemotorik gör att man får en helt annan dimension i själva spelandet, säger Augin Tekin, grundare av Rekt Games.

Stilt är ett spel där spelaren använder VR-glasögon och kontroller som kan känna av spelarens handrörelser. På så sätt kan spelarens armar förvandlas till ben. Dessutom har man hoppstyltor fastsatta vid sina händer/fötter som gör att man kan studsa fram och nå längre än vad man annars hade kunnat.

Spelet går ut på att man ska ta sig igenom spelets banor, som är fyllda med utmaningar och pussel, men också att utforska banorna för att hitta alla hemligheter. Det påminner om Super Mario, både till handling och design, vilket var en viktig nostalgisk aspekt när spelet skapades.

– Vi är väldigt nöjda med hela speldesignupplevelsen, både sett till VR-världen, det nostalgiska och musikaliska. Jag ser väldigt stor potential i VR-spel, men har på ett sätt alltid känt mig låst när jag spelat äldre VR-spel. Att man suttit fast och varit begränsad när man vill uppleva den världen man är inne i. I det här spelet blir man väldigt fri, man kan gå, skutta, hoppa och ta sig vart man vill. Vi vill att spelare ska känna sig snabbare och smidigare än de gör i verkligheten, säger Petter Vernersson, spelutvecklare och medgrundare på Rekt Games, som utvecklat spelet tillsammans med Elza Cedergren.

När Rekt Games var i planeringsfasen med Stilt fanns det inget VR-spel där man rör sig som  karaktären och ser från dennes perspektiv. De senaste åren har det kommit liknande spel som haft stor framgång. Rekt Games hade först förhoppningen att vara först, men kan nu se intresset för genren som en trygghet. Något som bidragit till att de utvecklat spelet vidare och versionen som nu släpps är väl genomarbetad.

– Version 1 blev vad vi egentligen hade tänkt att version 2 skulle bli. För vi gjorde det mycket större än vad vi från början hade tänkt att vi skulle göra. En utav de största förbättringarna som vi jobbat med är att vi direkt släpper en multiplayerfunktion, så man kan spela mot andra online. Sedan händer det mycket inom den tekniska utvecklingen, med fler produkter och funktioner på gång för VR, säger Augin Tekin.

Rekt Games är en spelstudio från Örebro som fokuserar på innovation och spelupplevelse. Bolaget har nyligen haft en nyemissionsrunda, med flera nya investerare (bland annat Fredrik Andershed), med målsättningen att anställa fler spelutvecklare.

Stilt är deras första spel inom VR och de vill framöver associeras allt mer med VR. De drömmer om att sätta Örebro, och framför allt Sverige som land, på världskartan inom VR.

Örebro
Örebronyheter

Källa: Rekt Games

You must be logged in to post a comment Login