Spektakelteatern sätter upp komedi av Cederborgh

Av på 16 maj, 2021

I sommar (29 juni-3 juli) sätter Bergslagens Spektakelteater upp “Riddare-Kandidaten” i Lindesberg – en komedi av Fredrik Cederborgh som skrevs 1816 men aldrig tidigare uppförts. Och komedin spelas i Dalkarlshyttan där Cederborgh bodde på herrgården till sin död 1835.

“Att Cederborghs pjäs ‘får komma hem’ och uruppföras i Lindesberg är en stor händelse – äntligen”, säger Stefan Jansson som har jobbat med en bearbetning av denna sedan sin gymnasietid då han skrev ett arbete om just Cederborgh.

Nu har Stefan Jansson och Staffan Blixt gjort en lätt bearbetning av det hela samt lagt till en hel del musik. “Stycket innehöll redan lite musik och denna har vi med fantastisk hjälp från Svenskt Visarkiv kunnat leta fram. Populära låtar från 1816 ligger inte i var mans mun numera!”

Kajsa Forsberg handleder en oerhörd produktiv och engagerad grupp för att ta fram kostym och Andrea Behmrell har hand om mask/smink/hår tillsammans med en likaledes engagerad grupp. Jesper Hugosson sköter det musikaliska och Kazue Ikeda det koreografiska.

“Om allt går som det ska och restriktionerna är oss nådiga, begår vi stor premiär 29 juni och spelar fram till och med 3 juli. Medtag egen stol! Och boka biljett på spektakelteatern.se från och med 27 maj.”

RIDDARE-KANDIDATEN – eller Ordensband köpas ej så lätt men ingen är säker för repet:

I korthet handlar pjäsen om bränneri-inspektoren Bergtupp som går i giftastankar med sin skyddsling Fredrika i den lilla staden V-köping. En sen kväll ankommer kungliga sekreteraren Påfvercretz till Mamsell Modighs gästgiveri och genast ställs allt på ända. En borttappad postväska, en gårdfarihandlare, en sjal och flera hundra riksdaler på avvägar – och genast är komedikarusellen igång!

Fredrik Cederborgh (bilden) skrev två pjäser. Dels Riddare-kandidaten (1816) som enligt oss aldrig är uppförd även om Cederborghs vän och förläggare J.M. Sternstolpe skrev i ett brev till Cederborgh 22 februari 1831: ”Det påstås att din pjes Riddare-kandidaten skall vara uppförd på någon teater i landsorten”. Detta är svårt att få bekräftat. Den andra pjäsen som Cederborgh skrev hette Toni-dram i en akt. Efter en verklig händelse på S. Domingo (1819) och hade premiär på Kungliga teatern 12 november 1832 – tre år innan Cederborghs död.

Dahlkarlshytte Herrgård, Lindesberg. Foto: Alfr Michelson

“Att vi spelar utanför Dalkarlshyttans brukskontor är en självklarhet. Vi är på Cederborghs hemmaplan. Cederborgh flyttade som nygift till Dalkarlshyttans herrgård som låg inte långt ifrån brukskontoret. Här planterade han träd, odlade och gömde egentillverkade runstenar. Herrgården revs dock 1974”, förklarar Stefan Jansson.

Läs mer om Fredrik Cederborgh av Arne Melberg på Litteraturbanken:

Om Cederborgh och Dalkarlshyttan: “I början av 1820-talet tröttnar Cederborgh på Stockholm och livet som författare och tidningsman. Han flyttar tillbaka till Bergslagen, gifter sig och lever till sin död 1835 på Dalkarlshyttan. Får man tro Fredrik Böök var Cederborghs sista decennium en idyll: ”Dalkarlshyttan blev under hans milda spira en liten Lycksalighetens halvö, där idyllen och glädjen, det älskvärda skämtet och de harmlösa upptågen hade sin hemvist.”

Om Cederborgh och Riddare-kandidaten: “Både förberedelser och slutliga ändringar tyder på att Cederborgh hade svårt att sätta punkt. Avslutningens problematik var ett arv som Cederborgh skulle ge vidare till senare romanförfattare. Andra komponenter som förs vidare är det desillusionerande mötet med ”storstaden” och de komiska interiörerna från småstaden. Cederborghs karikatyrer, ironier och stilparodier tonades däremot ner under realismen men borde kunna uppskattas efter förtjänst idag.”

Kultur | Länet
Örebronyheter

Källa: LindeKultur

Du måste logga in för att lämna kommentarer Logga in